Zdrowy styl życia

0
184

Żyjemy w czasach, gdy wiele osób stara się prowadzić zdrowy styl życia. Obecnie zaczynamy zdawać sobie sprawę z tego, może mamy wpływ na jakość i długość naszego życia. Aby prowadzić zdrowy styl życia powinniśmy przede wszystkim zacząć się zdrowo odżywiać, zwiększyć aktywność fizyczną oraz zadbać o wykonywanie profilaktycznych badań medycznych.

Zdrowe odżywianie

W zakresie zdrowego odżywiania większość osób ma jeszcze wiele do nadrobienia. My Polacy mamy cały szereg negatywnych nawyków związanych z żywieniem. Bardzo często pomijamy śniadania, jadamy ciężkostrawne obiady i zbyt późne kolacje. W polskiej diecie dominuje przede wszystkim czerwone mięso, przy jednoczesnym niedoborze warzyw. Jeśli zaś chodzi o osoby młode to bardzo często nadużywają one żywienia typu fast food oraz kupują wiele gotowych produktów w sklepach, które są przepełnione szkodliwą chemią. Tymczasem powinniśmy zadbać o to, aby nasze posiłki były niezbyt obfite ale regularne. Zamiast ciągle spożywać czerwone mięso powinniśmy do menu jak najczęściej włączać ryby oraz inne rodzaje mięs, takie jak drób czy cielęcina. Warto także spożywać więcej produktów pełnoziarnistych, warzyw i niezbyt słodkich owoców. Należy też przywiązywać wagę do tego, by dobierać zdrowe tłuszcze.

Aktywność fizyczna

Prawdziwą plagą dzisiejszych czasów jest siedzący tryb życia. Okazuje się, że wielu z nas w ciągu dnia przesiada się z jednego fotela na drugi. Rano korzystamy z fotela samochodowego, później siedzimy w pracy w fotelu za biurkiem a w domu po pracy przesiadamy się na kanapę. Taki tryb życia jest zdecydowanie niezdrowy i warto to zmienić. Każdy, kto chce zadbać o swoje zdrowie powinien regularnie, co najmniej 2-3 razy w tygodniu spędzać czas na zdrowej aktywności fizycznej. Możliwości jest bardzo dużo, bo do wyboru są: spacery, bieganie, jazda na rowerze, pływanie czy gra w tenisa. Obecnie coraz więcej osób decyduje się też korzystać z bogatej oferty klubów fitness, gdzie każdy, bez względu na wiek, znajdzie coś dla siebie. Praktycznie na każdym osiedlu są teraz podstawowe przyrządy do ćwiczeń, z których możemy korzystać w zupełności za darmo.

Profilaktyka medyczna

Polacy mają bardzo niedobry zwyczaj omijania lekarzy i długiego zwlekania z udaniem się do specjalisty. Dotyczy to przede wszystkim mężczyzn i osób starszych. Tymczasem każdy dorosły człowiek, nawet jeśli nie ma niepokojących objawów, powinien się regularnie badać. Raz w roku warto odwiedzić swojego lekarza rodzinnego po to, by wykonać morfologię, badanie moczu i zmierzyć ciśnienie. Jeśli będą ku temu wskazania to lekarz rodzinny skieruje nas na przykład na badanie serca czy badanie USG brzucha. Ja osobiście robiłam badanie USG w Poznaniu i mam teraz spokój na kolejny rok. Panie powinny raz w roku odwiedzać lekarza ginekologa i wykonywać badania w kierunku nowotworów. Podobnie jest z mężczyznami, którzy ukończyli 45 rok życia. To właśnie oni powinni wykonywać badanie w kierunku raka prostaty. Poza tym każdy pacjent powinien regularnie znajdować się pod opieką okulisty i lekarza stomatologa. Warto pamiętać także o tym, że ważnym elementem profilaktyki zdrowotnej jest także dbanie o swoją sferę psychiczną. Jeśli chcemy być zdrowi powinniśmy nauczyć się jak redukować stres, jak radzić sobie z napięciami oraz przestać żyć w ciągłym pośpiechu. Należy dbać o dobry i regularny sen, zachowanie właściwych proporcji między pracą a resztą życia i poświęcanie czasu, także na pasje i przyjemności.